Intervju med Birger - del 1.

Nere i dalen glittrar fjärden och uppe i skogskanten ligger det stora gula huset med solfångare på taket. Jag knackar på dörren och när Birger Schlaug öppnar strömmar doften av nymalet kaffe mot mig. Vi slår oss ner i köket och jag tar mig an intervjun.

- Hur kommer det sig att du skrivit den här boken?

- Lust! Bara ren och skär lust!

- Skär lust? Menar du inte rosa lust?

- Ha, ha. Jo, det har du förstås rätt i. Jag var oerhört trött på det jag hållit på med de senaste tjugo åren. Jag hade gått på övertid några år. Så när jag bröt upp ville jag göra något helt annat.

- Något lustfyllt…?

- Jo, och sedan ville jag berätta en historia som till stora delar glömts. En samtidshistoria.

- Och då blev det en roman om rock´n´roll?

- Jo. Det kommer kanske som en överraskning för många…

- Och Elvis spelar en huvudroll i boken…? Varför?

- Han var min ungdoms hjälte. När brorsan kom hem med Rock Around The Clock förändrades världen. Men när han senare kom hem med en EP med Presley så exploderade den… Jag blev så lycklig så du anar inte!

- Du kan inte varit gammal då…?

- Nej, åtta eller nio år.