Hej Birger, glad för goda recensioner?

Jag får tag i Birger på en knakig mobil när han sitter på tåget från Göteborg eftet att ha signerat sin bok Gud Älskar Att Färdas I En Rosa Cadillac.

- Hej Birger! Har du läst recensioner? Effektivt språk, trofärdig, stora kunskaper läser jag... Nöjd?

- Yepp! Börje Lundbergs var ju kanon. Är glad att han, som tillhör de verkligt kunniga i ämnet Elvis, skriver att boken förmedlar "kunskaper på 10.000-kronorsnivå" och att skildringarna av Södern, arbetet i skivstudion och relationerna till andra artister känns alltigenom trovärdiga och äkta. Bättre betyg kan man inte få!

- Han skriver att "det ångar om Södern på 50-talet" och det gör det verkligen. De avsnitt som fått mest reaktioner är avslutningen, den är verkligen gripande.

- Den delen var oerhört svår att skriva, jag jobbade med den många månader för att få rätt stämning och rätt känsla, varje ord är vägt på guldvåg.

- "Den sista tiden har total trovärdighet" skriver Expressen. Det måste kännas skönt att läsa?

- Jo, verkligen. Boken är ju skriven som en roman, inte en exakt biografi som det redan finns hundratals av. Det här är nog första gången någon vågar skriva i jagform. Det var utmanande och jag vet att det är riskfyllt. Det finns säkert några Elvis-freak som tar illa vid sig, letar efter fel och inte förstår att det är en roman som riktar sig till människor som inte redan vet allt och som aldrig skulle sätta sig och läsa en av alla dessa biografier som finns på engelska.

- OK, men Börje Lundberg nämner också att det har smugit sig in några sakfel. Milton Berle och CBS är felstavat...?

- Sakfel är väl att ta i. Alla böcker innehåller tyvärr korrekturfel! Milton omnäms fyra gånger i boken, och en gång har tryckfelsnisse slagit till. CBS nämns fem gånger i boken, och en av gångerna är det korrekturfel... Jag hittade dem jag själv när jag läste boken i tryckt form, men så få korrekturfel i en bok på 362 sidor är ingenting att gräma sig över! Har aldrig tidigare sett en recension där man gör nummer av två skrivfel... Men det får väl jag och förlaget ta.

- Det står att Elvis mamma dog när han var fyrtioett, varför?

- Alla vi som gillar Elvis vet att hon dog när hon var fyrtiosex. Men om man läser boken noga så förstår man varför Elvis just i det ögonblicket säger fyrtioett, han är fyllt med ångets inför sin egen död, söker undermedvetet orsaker till att han själv kommer att dö tidigt, precis som så många andra rockstjärnor. Han har panik, upplever saker värre än de är. Läser man fortsättningen förstår man nog ännu bättre, det är en väldigt speciellt situation.

- Jo, det var så också jag läste det, precis som du säger. Det är ett oerhört starkt avsnitt i boken, så gripande, man känner verkligen ångesten. Hur är det med Hal Wallis, gjorde han film med James Dean?

- Berättaren i boken vill så gärna leva upp till James Deans roll som filmskådis och försöker hitta likheter, svårare än så är det inte! Man ska komma ihåg att det är en roman, Elvis berättar om sitt liv, hur han kände, hur James Dean var stor idol och förebild.

- I en passus säger Elvis att Buddy Holly och Eddie Cochran flög ihjäl sig. Varför?

- Buddy flög ihjäl sig i flygplan, Eddie flög ihjäl sig med sin bil, som alla vi freak av gammal god rock´n´roll vet!

- Vad var du mest orolig för inför recensionerna?

- Att några inte fattar att det är en roman om samtiden, inte ytterligare en biografi. Sådana har skrivits hur många som helst, men ingen har vad jag vet skrivit en roman på detta sätt. Elvis sitter i sin himmel och berättar om sitt liv, en del skrönor lägger han till, men dom är tydliga, och en del försöker han förklara bort på lite krystade sätt... Men den som inte fattar att boken är skriven med kärlek till Elvis, rock´n´roll och musiken har inte fattat mycket! Jag vill att andra än de redan frälsta skall börja begripa vad det handlar om...! Det är dem jag vill nå, inte de som redan vet allt, säger Birger och låter väldigt bestämd innan han fortsätter:

- Nu är jag framme i Hallsberg, måste avsluta.

- Okej, tack för pratet. Kör du Cadillacen hem från stationen?

- Har ingen. det blir en liten A-klass, hoppas den inte välter... Det blir förresten musik från plattan Elvis Is Back i stereon... Där finns den låt jag, om jag måste välja en enda, tycker är bäst: Reconsider, baby.