Välj Gud, Cadillac och Elvis... :-)

- Nej, jag saknar inte partipolitiken. Men jag följer förstås valrörelsen lite grand.

Det säger Birger Schlaug när jag frågar om han har abstinensbesvär så här i valrörelsens slutskede. Är det inte svårt att släppa politiken efter alla år?

- Nej, inte alls. Jag hade gjort mitt redan 1996, men övertalades att stanna kvar över ett val till. Det var olyckligt, jag vantrivdes och mådde pyrt.

- När slutade du helt?

- Mer än fem är sedan, tiden går fort när man har roligt...

- Inga uppdrag kvar?

- Nej, inte politiska. Men jag är tillsatt av politiker som nämndeman i Kammarrätten. Fast det har ju inte alls med politik att göra, vi hanterar rättsfrågor.

- Vad gör du på valdagen?

- Jag röstar, signerar böcker och ska delta i TV4:s valvaka.

- Vad röstar du på?

- Gud, Cadillac och Elvis... Kan det vara nå´t?

- Inte det rosa partiet? Feministiskt initiativ alltså.

- Hm, rosa gör sig nog bäst på Cadillac, trots allt...