Intervju med Fred Lane om samarbetet med Birger Schlaug

Jag träffar Fred Lane och Birger Schlaug och passar på att fråga vad det är för hyss de håller på med.

Fred: "Birger gav förra året ut boken Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac - en fingerad Elvis Presley sjävbiografi. Jag sträckläste boken och drabbades av en lika oväntad som obändig lust att sjunga min barndoms Elvislåtar.

Mika: Och så tog du kontakt med Birger?

Fred: Ja, jag ringde Birger och föreslog att vi skulle resa med ett
"Mystery Train".

Birger: Jag svarade att om inte denna resa blev av skulle jag säkert drabbas av "Mess of Blues". ..
Mika: Hmmm... Ni kan er Elvis låter det som!

Fred: Visst, det sitter i ryggmärgen. Men jag ska inte uppträda som någon Elviskopia... Det blir min version av kända och okända Elvislåtar.

Mika: Ska Birger sjunga också?

Fred: Han hotar med det... Han sjöng Moonlight Swim från filmen Blue Hawaii när vi sågs i hans kök häromsistens. Det blev ståpäls...

Birger: Sjöng Love Me Tender på biblioteket i Örebro en gång, inget öga var torrt efter det. Fråga är bara varför man grät...

Mika: Birger, kände du Fred när han ringde?

Birger: Vi hade träffats vid några tillfällen, som hastigast. Förmodligen hörde jag honom redan på 70-talet någongång på någon pub i Stockholm, där han uppträdde en del mellan alla skivinspelningar...

Mika: Har ni samma smak när det gäller Elvislåtar?

Fred: Ja, inga problem där. Vi gillar båda när Elvis drar åt blueshållet. När jag nu återupplever honom så märker jag än en gång hur stor han verkligen var!

Fred: Vi hoppas att publiken till slut sjunger unisont "Don’t Leave Me Now".

Birger: Risken är väl att de skriker "you ain´t nothing but two hounddogs..." eller nå´t sån´t...

Recensioner hittar du här!